info
Leuk dat u onze website bezoekt! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

U bent hier: Home / Artiesten / Alain Clark

Alain Clark

Een godvergeten soulstem bezit hij. Eentje die doet denken aan die van Michael Jackson in zijn goede jaren. Anders dan The King of Pop is Alain Clark echter wel volwassen geworden.
 
Alain Clark schreef onder meer nummers voor Jamai en Jim. Zijn eerste solo-single 'Heerlijk' komt in 2004 uit. In datzelfde jaar volgen 'Vrij' en 'Ringtone'. De nummers verschijnen op het debuutalbum van de zanger, getiteld Alain Clark.
 
Als producer werkt Alain Clark samen met onder andere Ali B. en Boris. Verder schrijft de tekst voor 'V*kkevuller', een parodie op Eamons 'Fuck It'.
 
Na een afwezigheid van drie jaar keert Alain Clark in 2007 terug met de beste songs en de krachtigste plaat die hij tot dusver heeft gemaakt. Er ging een voor zijn doen lange periode van veel schrijven, eindeloos opnemen, een trip naar Los Angeles en een intens productieproces aan vooraf. 'Live It Out' is voor alles een onverbloemd soulalbum geworden. Met krachtige, doorleefde soulsongs die schaamteloos vertellen over echte liefdes, over opofferingen, de ware vader-zoon-relatie. En passant schuift Alain de verdomde oppervlakkigheid waarmee de muziekindustrie echte muziek vaak negeert ter zijde - al is dit zijn eigen album dan een gelukkige uitzondering op de regel.
 
Net zoals Alain Clark in zijn lovesongs eisen stelt aan de liefde, zo kijkt hij ook kritisch naar zichzelf tijdens het schrijven, opnemen en produceren van zijn album. Voorbij zijn de jaren vol eindeloos jammen en het schrijven van handige songs voor anderen. “Ik ben altijd op zoek naar progressie en groei. Ik ben altijd op zoek naar beter. Ik voel me nu comfortabel in een sound, die retro doet, met een als het ware een oude Motownbezetting,” aldus de zanger. “Natuurlijk gaat het altijd om de muzikanten en de liedjes, maar wat het gebruik van echte instrumenten doet voor je liedjes en sound is enorm. Voor 'Live It Out' heb ik eigenlijk niets digitaals gebruikt, in tegenstelling tot vroeger. Het dichtst dat op dit album bij een synthesizer in de buurt komt is een mini-moog - eigenlijk ook al een ding met een inmiddels ouderwets stempel.”
 
Leidraad voor Alains nieuwe stijl was 'Father & Friend'. Het is een duet dat hij schreef en opnam met zijn vader Dane Clark, een soul-tearjerker van het zuiverste water, een showstopper die stadions kan doen ontploffen. Alain: “Ik ben op het idee gebracht door een goede vriend: 'Jij hebt een vader die zó goed kan zingen, van wie je eigenlijk het vak hebt afgekeken; heb je wel eens wat met hem opgenomen? Ja, in gedachten had ik wel eens gespeeld met de mogelijkheid om in mijn eigen studio samen te pielen. Dat idee leidde tot een intiem gesprek tussen vader en zoon, vormgegeven in een duet.”
 
“De eerste zin is ook hier bepalend: 'Papa sit down and hear my song.' De echt grijpende zinnen zijn echter als Dane zich tot mij richt en zingt: 'I didn't know my father like the way that you know me.' Hij is opgegroeid op Aruba, grootgebracht door mijn oma, opa was al vrij vroeg vertrokken. Feitelijk heeft hij zijn vader niet vaak gezien. Dane klinkt in dit lied als de oude, doorleefde vader van The Lion King, met zijn jonge welp ernaast. Dane zong als frontman vroeger in soul-coverbands als The Soulful Blues Quality en Dane & The Dukes of Soul. En toen trok hij mij op het podium. 'Father & Friend' is een interessante mix. Ik slaag er eindelijk in dat soort passie te vatten. Zo'n dialoog tussen vader en zoon maakt ook duidelijk welke verschillen er tussen ons bestaan. We leven in twee verwante disciplines. Hij is van de oude stempel, ik heb ook veel naar nieuwere R&B geluisterd, zoals Usher, D'Angelo, en ook Prince natuurlijk.”
 
'Live It Out' voert Alain Clark terug naar Los Angeles, waar hij als 19-jarige zijn eerste stappen zet in de muziekwereld. Ditmaal wilt Alain absoluut werken met beroemd drummer Steve Gadd, bekend door zijn werk met Steely Dan, Paul Simon en James Taylor. Gadd is ook de reden waarom de CD niet alleen maar retro klinkt. De ritmesectie is net als bij Paul Carrack of Paul Weller de kurk waarop alles drijft - het vormt het hart van het geluid, de dynamo waardoor Alain beter is gaan zingen.
 
Voor Alain Clark zijn leven en muziek nauwelijks te scheiden. ,,Muziek gaat over je vrienden, over je ouders, bij wijze van spreken over hoe je in de file staat. Maar mijn soul gaat ook over twijfels, teleurstellingen, blijdschap en over Reva, de vrouw in mijn leven. Ik ben heel erg analyserend en berekenend, zij is heel erg levendig. Van alle vrouwen die ik ken is ze de meest vurige, nu eens een duizendklapper, dan weer toppunt van rust. Soms van de ene op de andere dag, dan weer in een tijdbestek van drie minuten. Zij is een uitdaging voor mij. Ze komt op 'Live It Out' het duidelijkst tot haar recht in de combinatie van twee songs, 'This Ain't Gonna Work' en 'She's The One.' Dat is mijn heel mooie bitterzoete realiteit. Dat is precies wat ik beleef. Nu zing ik ergens over in tegenstelling tot vroeger. Over gevoel.”
 
Het album 'Live It Out' bereikt de tweede plaats in de album top-100, net als de tweede single van dit album 'Father & Friend'. Dit prachtige duet met zijn vader zorgt hiermee voor weer een hitsucces voor Alain Clark. Na het succes in eigen land gaat Alain de grens over naar Groot-Brittannië. 'Live It Out' verschijnt daar in 2009 en de eerste single 'Father & Friend' wordt door BBC Radio 2 al voor de officiële release verkozen tot 'single van de week'.
 
In 2010 is het tijd voor de langverwachte opvolger van het megasuccesvolle 'Live It Out'. In april komt de eerste soulvolle single, 'Love Is Everywhere', uit en wordt een ruime maand later opgevolgd door het gehele album: 'Colorblind'.